Campagnetips

8 tips om je Crowdfunding-campagne succesvol te maken

Crowdfunding is een inmiddels populaire manier om een project te financieren. Niet alleen voor ondernemers, maar ook voor particulieren. Hoe eenvoudig het ook is om een campagne te starten, het succesvol maken is een ander verhaal. Daarom delen we graag de onderstaande 8 tips met je.

1.    Gebruik een foto voor je actiepagina

Beelden spreken letterlijk tot de verbeelding. Foto’s zeggen meer dan woorden. Een goede hoofdafbeelding nodigt potentiële donateurs uit om geïnteresseerd te worden in jouw verhaal. Houd het bij een persoonlijke foto van een hoge kwaliteit. Haal dus geen foto van Shutterstock, vermijd Instagramkiekjes en upload met in het achterhoofd dat de afbeelding voor alle leeftijden gepast dient te zijn. Bovenal moet het aansluiten bij je campagne.

2.    Extra foto’s

Het is altijd goed om extra foto’s erbij te plaatsen, mits ze van aanvulling zijn. Ze moeten spreken voor het verhaal dat je wilt vertellen. Heb je voor een te realiseren project bijvoorbeeld al een 3D-ontwerp klaarstaan van het pand dat je wilt laten bouwen? Voeg dat vooral toe. Visualisatie kan mensen eerder uitnodigen om een bedrag te doneren.

3.    Kies een sterke, pakkende titel

Het bedenken van een goede titel, dat is zo vaak zo eenvoudig nog niet. Hij moet makkelijk te onthouden zijn en een beknopte samenvatting zijn van je Crowdfunding-campagne. Donateurs moeten erdoor getriggerd worden om geïnteresseerd te worden in je campagne. Je kunt inspiratie opdoen door te kijken naar campagnes die al zijn gelanceerd, maar vergeet tegelijkertijd niet eigenheid toe te passen. Door onderscheidend te zijn, val je namelijk op.

4.    Maak je verhaal persoonlijk

Vermijd een verkoopverhaaltje, omdat dit mensen juist afstoot. Kies dus voor een persoonlijke touch. Vertel iets over jezelf en je droom. Wees transparant. Probeer goed de emotie te verwoorden die jou heeft doen besluiten een campagne te starten. Een goed verhaal, dat raakt mensen. En dat betekent dat je doelgroep eerder geneigd zal zijn te geven. Onderdeel daarvan is dat je ook goed onderbouwt wat er precies met het geld zal gebeuren en wat je als prestatie aanbiedt. Maak de pitch echter niet te lang. Het moet overzichtelijk en leesbaar blijven.

5.    Vul je streefbedrag en einddatum in

Denk goed na over welk bedrag je nodig hebt. Hoeveel geld heb je nodig? En binnen welke periode? Het is een feit dat mensen die een streefbedrag aangeven, meer inzamelen dan degenen die dit niet doen. Reden daarvoor is dat potentiële donateurs zich door een einddatum gestimuleerd voelen om je te helpen het streefbedrag te halen. De meeste campagnes hebben een gemiddelde looptijd van 60 dagen. Dat lijkt misschien kort, maar je kunt in 2 maanden tijd erg veel bereiken als je er al je beschikbare tijd en energie insteekt.

6.    Deel en promoot je campagne

Een campagne succesvol laten zijn komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is hard werken. Je kunt dankbaar gebruik maken van de moderne communicatiemiddelen. Denk aan Facebook, Instagram, Google+ of LinkedIn. Laat in je bericht gelijk weten dat je het delen ervan erg kunt waarderen. Zo kun je op een simpele wijze gebruikmaken van je netwerk en direct een groot publiek bereiken. Wist je dat het delen van je campagne via Facebook bij kan dragen aan een verhoging van maar liefst 350% aan donaties? Het sturen van een e-mail is ook een aan te raden mogelijkheid. Promotie kan tevens op andere manieren, zoals samen met je vriendengroep of familie een leuke actie of evenement bij jou in de buurt te organiseren, waarvan het opgebrachte geld uiteraard bestemd is voor jouw project. Leer je gelijk je plaatsgenoten beter kennen. Vergeet in het geval van een bedrijfsmatige campagne deze ook niet te vermelden op je website, inclusief link.

7.    Plaats regelmatig updates, bedank donateurs en toon waardering

Weinig werkt zo stimulerend als het krijgen van waardering. Na elke donatie ontvang je een mail en kun je de gever een bedankje sturen. Om ze bij voorbaat al te laten weten dat je een donatie erg op prijs stelt, kun je er een prestatie tegenover zetten. Dat motiveert jouw doelgroep extra om te geven. Plaats ook regelmatig updates, zodat de geldschieters op de hoogte worden gebracht van nieuwe ontwikkelingen. Zo weten ze waar hun geld aan wordt besteed en zorgt het tevens voor betrokkenheid. Donateurs ontvangen geplaatste updates overigens automatisch.

8.    Neem je geld op

Om geld te kunnen ontvangen is het belangrijk dat je bankgegevens ingevuld en correct zijn. Regel dit zo snel mogelijk en controleer het een paar keer om er zeker van te zijn dat het klopt. Onjuiste gegevens zullen je geldopname doen vertragen. Donaties zullen dan automatisch worden overgemaakt zodra ze binnen zijn. Voor persoonlijke campagnes kan het 2-5 werkdagen duren voordat het geld is overgemaakt. Goed om te weten is dat geldopnamen geen invloed hebben op je totale campagnebedrag. Daarnaast eindigt je campagne door het opnemen ook niet. Deze eindigt pas na het deactiveren ervan.

Laatste belangrijke tips: Vergeet niet dat alle beetjes helpen en veel kleine beetjes bij elkaar ook jouw streefbedrag kunnen opleveren. Raak niet te snel ontmoedigd en blijf je campagne onder de aandacht brengen.